
Afgelopen weekend ben ik, Mirjam Abbes, teruggekomen uit Gambia. Vanwege Corona een hele onderneming om er te komen en nog lastiger om weer thuis te komen. Maar het was zeker de moeite waard.
Het gaat goed met de school en de kinderen. Helaas heb ik sommige kinderen niet ontmoet omdat ze langdurig ziek waren: Alagi, Ousman Camera en Fatou. Na de paasvakantie zullen ze weer starten.
Groep 1 doet examen “tellen” Greop 2 doet examen “rekenen”
De leerlingen hebben in de laatste week voor de paasvakantie examens gedaan. De school is in 2020 acht maanden dicht geweest. Dus ik was verbaasd om te zien hoeveel ze toch sinds oktober geleerd hebben.
De tuin groeit goed. De eerste bananen zijn geoogst. De kinderen hebben de eerste bananen mee naar huis genomen en van de rest van de opbrengst is een waterpijp gekocht, zodat het water geven wat gemakkelijker wordt.
In de pauze geven de leerlingen van groep 2 de bananen en de groente water. Voor de leerlingen van groep 1 zijn de gieters te zwaar. Voor hun heb ik lege flessen naar school gebracht zodat ze de planten rondom de bantaba water kunnen geven. Ze nemen hun taak heel serieus.
Bananen- en sinasappelbomen Uien, sla, kool Ebrima Amadou Kujabi
In het skillcenter zijn de afgelopen jaren een kast en een bed in elkaar gezet. Het volgende project is een houten speelhuis. Twee vliegen in één klap: de leerlingen hebben een nieuwe opdracht en we creëren iets voor de kinderen om in de pauze te kunnen spelen. Het worden twee huizen met daar tussenin een touwladder.
Er wordt met zoveel enthousiasme gewerkt dat de jongens even geen zin meer hebben in rekenen en taal. En dan duurt het lang voordat het weer woensdag is😊. Zo wordt het ook steeds duidelijker hoe belangrijk het is dat deze kinderen naast de gewone les ook een skill leren. Dat geeft ze in elk geval een kans in de toekomst.
De oudste jongens Wury, Ousman C en Ousman J willen we nu aan een baantje helpen. Via een kennis zouden zij op een stuk landbouwgrond kunnen werken. Dat wil zeggen: school in de ochtend, werk in de namiddag.
Stap 1 Stap 2 Stap 3
- Stap 1: de plek bepalen. Ebrima, Wury, Momodou en Ousman J kijken toe.
- Stap 2: 4 diepe gaten graven waar de houten palen in gaan. Rondom het hout wordt cement gegoten om te voorkomen dat het hout door termieten wordt aangevreten. Ousman J, onze harde werker!
- Stap 3: Karim mengt steen met zand en cement.
Het is de taak van Mirjam Abbes taak om foto’s te nemen en om de leraar steeds weer te zeggen dat de jongens het zelf kunnen doen. Het is hier heel normaal om als leraar het even snel zelf te doen….
Normaal gesproken worden de leerlingen gehaald en gebracht met ons eigen vervoer. Maar dat is al sinds bijna een jaar met tussenposen stuk. Vandaar dat de leerlingen nu zelf met het lokale vervoer komen. Dat is niet ideaal. Ze moeten soms heel lang wachten voordat er een busje komt. Elke dag krijgen ze vervoersgeld van ons om de volgende dag weer te komen.
We zullen proberen om acties te houden om een nieuw busje aan te schaffen. Of in Gambia of vanuit Nederland. Wij willen U vragen om met ons mee te denken.
Ik ben trots op de leerlingen. Ik ben trots op de leraren. De school voelt aan als één grote familie. En wij zijn heel erg blij met onze sponsoren.
Mirjam Abbes